úterý 6. června 2017

Recenze -eee na Poslední království


Skáču dva metry do stropu, protože se mi podařilo najít knížku, která je naprosto bohovská! Ano, s jiskřičkami v očích ji řadím do svého seznamu knižních "mega-ňamek" a s klidem v duši říkám, že Poslední království je to nejlepší, co se mi zatím letos dostalo pod čumák. Fakt. 


Že čtu dlouho do rána, pfff - žádný výjimečný jev, ale abych přestala sledovat stránky a čas, well, to se často nestává! Jenže jsem byla absolutně pohlcena dějem, dokonce zaznamenávám slušnou a minimálně hodinovou ztrátu spojení s reálným světem - netuším, co se kolem mě dělo, vůbec. 

BO miluji historii a Bernard Cornwell zasadil svůj román do doby Alfréda Velikého. Co víc, Alfréd Veliký je jednou z postav, kurde. Brutalitka! Lidé, kteří opravdu žili, bitvy na vodě i na suchu, co se odehrály, nefalšovaná atmosféra daného období spojená s krutostí (bez jakéhokoliv slitování autora). Mrtvola sem, mrtvola tam, johoho - od vypíchnutých očí po rozpáraná bříška. Vážně, o tom si při čtení kdejakého "husťáckého" fantasy románu můžete nechat jen zdát! A tolik dobře skrytého humoru!
 Strávila jsem čas googlením reálií (jestli mi autor náhodou nepodsouvá historické hovníky) a myslím, že ve všem podstatném to sedí. Jen musíte počítat s tím, že hlavní hrdina je fiktivní postavou, která má mimo vyprávění svého příběhu i další a mnohem důležitější úkol - přiblížit osobnost Alfréda se všemi jeho nedostatky i přednostmi nám, čtenářům. Jo, Uhtred je borec, týpek, který je v jednu chvíli na straně Angličanů a v druhou na straně Dánů, kteří jej vychovalli a udělali z něj obávaného válečníka. Je mladý, občas naivní, hodně tvrdohlavý, hrdý a také poměrně zbrklý, dělá chyby, spratek k pohledání. Alfréd ho nesnáší. Aaaaale vyroste z něj strašně sexy chlap k sežrání a to doslova před očima. Nekecám, děj začíná totiž v době, kdy mu není ani jedenáct.  

http://www.bbcamerica.com/shows/the-last-kingdom

Velmi dobře rozjetá série, velmi dobře. Divocí Dánové chtějí obsadit anglická území, dotýkají se dvě naprosto odlišné kultury a hlavně rozdílná náboženství. Sporu mezi křesťanstvím a severskou mytologií je věnován značný prostor, čemuž se nemůžete divit, protože šlo o významnou součást života tehdejších lidí a bez něj by to nebylo to "pravé ořechové". Politické čachry machry, nula procent magického čáry fuku (= bez magie!).


Troufám si však říct, že Poslední království není knížka pro každého. Psána v er-formě, Uhtredův příběh vypráví Utheredovo starší já, z čehož logicky vyplývá kopa popisů. Jakože fakt. A vím, že mnoho lidí s dlouhými popisy mívá problémy a snaží se je přeskakovat, to mimochodem nedoporučuji, děj plyne rychle a objevuje se v něm spousta postav - snadno byste se mohli ztratit. Já jen ať víte a neproklejete mě, až se budete brodit dlouhým textem s dialogem v nedohlednu. :)

Žádná zamilovaná lovestory! Slibuji!

Já jsem spokojená!
Není to nic oddechového, ani náhodou. A vlastně ani netuším, komu se mám snažit tu knihu vecpat. Snad nějak globálně... pokud jste fandové dějin a ujíždíte na obsáhlých fantasy věcičkách, v nichž se řeší politika a bitkaření, budete spokojeni taky


http://www.avclub.com/article/last-last-kingdom-rides-bloodily-sunset-228866

Pozn. podle Posledního království byl natočen i seriál u BBC America. Z řady recenzí (například tu) dedukuji, že pokud jste zapálení historici, není to nic pro vás. Na ten zbytek by mohla čekat zajímavá podívaná.

Odkaz na GoodReads: TUTUTU
- obrázky jsou proklikávací ke zdrojům

4 komentáře:

  1. Skvělá recenze :) Knihu neznám, ale hned mě zaujala :) Už dlouho se mi nepovedlo najít knihu, z které bych vyloženě skákala do stropu :) Naposledy mě takhle ohromily Císařovy čepele, které jsou také fantasy :) Takže děkuji za tip a po knize se určitě podívám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Ty jsi cukřík, děkuji!
      O Císařových čepelích jsem slyšela, někdo mi je doporučoval, ale zatím nepřišel jejich čas.
      Každopádně zrovna u Tebe nepochybuji, Poslední království se Ti líbit bude. :)

      Vymazat
  2. A já si říkám, proč je mi ten název povědomí! :D O seriálu jsem slyšela. Sice jsem ho neviděla, ale vím o něm. Plus teda jméno autora je mi též známé, přece jenom toho napsal fakt hodně na to, aby si ho člověk nevšiml. :) Běžně historické romány nečtu, což je teda způsobené spíše tou časovou náročností než tím, že by se mi to nelíbilo, ale na tohle se podívám! Budu mít teď blízko svou oblíbenou knihovnu, tak si to tam půjčím. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já o seriálu tedy nevěděla až do dneška vůbec nic. Nevím, jestli na něj budu chtít koukat, hmm. Možná. Někdy. Pf.

      A historické romány? Když nepočítám ty z období WWII, tak tenhle byl můj první. Slušněě mi otevřel oči a teď je asi začnu vyhledávat, jop.

      Hmm, tobě by se Poslední království líbit mohlo, i když, abych se přiznala, vůbec si nejsem jistá. Zkus a dej vědět. :)

      Vymazat

About Us

Recent

Random